
Purpose en Indiveo bieden begrijpelijke animaties om het sociale domein begrijpelijk te maken voor elke inwoner én een platform om elke gemeente te ondersteunen bij hun voorlichting.

Alle inwoners begrijpelijk informeren!
Vele (kwetsbare) inwoners worden geconfronteerd met ingewikkelde procedures en onderwerpen. Stress, een kenniskloof, culturele verschillen en anderstaligheid maken het daarbij moeilijk om mensen begrijpelijk te informeren. Bestaande voorlichting, brieven, ingewikkelde websites en een woud aan regels zorgen ervoor dat inwoners niet vanzelfsprekend weten wat ze moeten doen en meer fouten maken dan nodig is.
Met elkaar willen wij alle inwoners van gemeenten laagdrempelig en in hun eigen taal informeren over belangrijke onderwerpen. Dit doen we door middel van animaties. Begonnen bij schuldhulpverlening maken we de komende tijd het gehele sociale domein begrijpelijk met uitleganimaties.

Begrijpelijke animaties, direct inzetbaar
Samen met hulpverleners uit het sociale domein ontwikkelen Purpose en Indiveo korte animaties. Deze animaties zijn met voice-over en ondertiteling beschikbaar in het Nederlands, Engels, klassiek Arabisch en Tigrinja.
De animaties worden ondersteund met beeldende instructies voor extra informatie, aan te passen per gemeente of organisatie. De animatie en beeldende instructies noemen we samen een Divi. Elke gemeente kan direct starten met de inzet van Divi’s. (Zie onderaan voor aanvragen demo of meer informatie)
Samen ontwikkelen, lage kosten
Animaties worden door meerdere gemeenten ontwikkeld, hierdoor worden de ontwikkelkosten gedeeld. Dit betekent niet dat Divi’s one-size-fits-all zijn, want met Indiveo informeert elke organisatie of gemeente in zijn eigen stijl, tone of voice en met specifieke eigen informatie. Elke organisatie of gemeente krijgt een gepersonaliseerd platform. Via dit platform is het mogelijk om de Divi’s zelf aan te passen en statistieken in te zien.
De volgende gemeenten informeren al met Indiveo, sluiten jullie ook aan?

SCHULDHULPVERLENING
Laaggeletterdheid onder mensen met schulden zit oplossen schulden in de weg
Uit onderzoek onder klanten van Syncasso en Kredietbank Nederland blijkt dat 50% van de mensen met schulden moeite heeft met lezen en schrijven. Toch communiceren schuldhulpverleners veelal schriftelijk met moeilijke woorden om belangrijke informatie over te brengen. Gebrek aan tekstbegrip geeft stress en leidt tot fouten. Daarmee vormt het een blokkade voor het oplossen van schulden.
Animaties voor schuldhulpverlening
Om de schuldhulpverlening begrijpelijk te maken hebben we samen met hulpverleners uit het sociale domein de volgende onderwerpen vertaald naar animaties:

Deze animaties zijn met voice-over en ondertiteling beschikbaar in het Nederlands, Engels, klassiek Arabisch en Tigrinja.
In het najaar van 2023 worden er nog 5 Divi’s ontwikkeld binnen schuldhulpverlening over de thema’s WSNP, nazorg, dwangakkoord, saneringskrediet en schuldbemiddeling. Zo ontstaat een bibliotheek aan animaties om begrijpelijk te kunnen informeren over thema’s binnen schuldhulpverlening.
Zowel cliënten als hulpverleners blijken baat te hebben bij gebruik van Divi's
Zowel cliënten als hulpverleners zijn gebaat bij het gebruik van Divi's. Tijdens de pilotfase zijn de ontwikkelde Divi’s uitgebreid getest door acht gemeenten. Uit de evaluatie blijkt dat de laagdrempelige en duidelijke informatie inwoners meer vertrouwen geeft in de schuldhulpverlening. Ze weten beter wat er van hen verwacht wordt en de stress neemt af. Daarnaast blijft de informatie beter hangen en kunnen bewoners op een later moment nog eens de informatie tot zich nemen, zodat hulpverleners informatie niet hoeven te herhalen. Dit scheelt hulpverleners een hoop tijd.
Elke gemeente en organisatie kan morgen beginnen
Alle animaties staan klaar om gebruikt te worden. Vul onderstaande gegevens in, kom in contact en start snel!
Blijf op de hoogte
Krijg belangrijke ontwikkelingen direct in je mailbox.
Op dit formulier is onze privacy policy van toepassing
WERK EN INKOMEN
Start pilot W&I
Naast schuldhulpverlening is ook een pilot voor begrijpelijke informatie binnen Werk en Inkomen (W&I) gestart. Deze pilot wordt op dezelfde wijze als bij schuldhulpverlening uitgevoerd, namelijk samen met gemeenten en organisaties.
In de W&I-pilot doen de volgende partijen mee:

De onderwerpen zullen door de pilotdeelnemers gekozen en gezamenlijk ontwikkeld worden tot Divi’s die bij alle organisaties inzetbaar zijn.
Interesse in de pilot Werk en inkomen
Schrijf je in, blijf op de hoogte en start wanneer de Divi’s beschikbaar zijn.
Blijf op de hoogte
Krijg belangrijke ontwikkelingen direct in je mailbox.
Op dit formulier is onze privacy policy van toepassing
Voor wie zijn de animaties en het platform?
Indiveo is te gebruiken voor hulpverleners, wijkteams, beleidsmedewerkers, communicatiemedewerkers en klantcontactcentra. Om optimaal gebruik te maken van het platform is samenwerking binnen de gemeente én met lokale samenwerkingspartners belangrijk. Purpose biedt hiervoor ondersteuning en inspireert op basis van best practices.
Voor alle gemeenten en organisaties vormt Purpose het eerste aanspreekpunt en faciliteert Indiveo het platform en zorgen zij voor het onderhoud van de Divi’s.
Begrijpelijke informatie voor elke inwoner, doen jullie mee?
Alle (kwetsbare) inwoners van elke gemeente in hun eigen taal, begrijpelijk te informeren over ingewikkelde onderwerpen, daar gaan we voor. Hoe meer gemeenten meedoen, hoe sneller we dit met elkaar kunnen realiseren!
Meer informatie of een demo aanvragen? Vul onderstaand formulier in, mail Jeroen Ester of download onderstaande introductie!