Blog

Pleidooi voor maatschappelijke rol financieel dienstverleners rondom schuldenproblematiek

2011 02 15 Congres presentatie def

Afgelopen Woensdag 16 februari hadden mijn compagnon Thijs Bodmer en ik onze ‘coming out’. We hebben een verhaal gepresenteerd waar we met elkaar de afgelopen maanden bezig zijn geweest, in samenwerking met Erik ter Velde (ex collega) en Martin Koot (Koot & Van Basten). In de lezing hebben we een pleidooi gehouden voor financieel dienstverleners om meer invulling te geven aan hun maatschappelijke rol. Het verhaal bleek bijzonder goed aan te slaan.

Actief voorkomen en oplossen van schuldenproblemen

De kern van het pleidooi is om veel actiever het contact te zoeken met huidige klanten om  schuldenproblemen in de portefeuille te voorkomen en beginnende problemen op te lossen. Schuldenproblemen zijn namelijk aan het groeien over de gehele breedte. Bij schuldhulpverlening meldt zich sinds een paar jaar een nieuwe groep: mensen met bovenmodale inkomens in het bezit van een huis en bijbehorende hypotheek. Inmiddels valt al meer dan 30% van de 65.000 aanmeldingen in deze categorie.

 

Komende problemen met de 6 en 7 jaars hypotheken

Naast de groeiende schuldenproblematiek is er ook sprake van problemen in de portefeuille die groeien bij een stijgende rente. Een voorbeeld hiervan zijn de 6 en 7-jaars hypotheken met zeer lage rentepercentages en een hoog risicoprofiel die de komende jaren gaan aflopen. We verwachten een piek in 2012 van hypotheken in deze categorie die gaan aflopen. Het gaat hier om tientallen procenten van de markt in de jaren waarin ze zijn afgesloten (piekjaren 2004-2006).  Ook hypotheekverstrekkers zeggen zich voor te bereiden op zogenaamde ‘renteshocks’, waarbij gezinnen plotseling veel meer moeten gaan betalen voor hun hypotheek. Tot afgelopen najaar geloofden meeste banken in  het laag blijven van de rente. Deze verwachting is nu volledig van tafel. Men bereid zich voor op een flinke stijging van de rente met mogelijke renteshocks als gevolg.

 

Van nieuwe naar huidige klanten

Vraag nu is hoe financieel dienstverleners hun klanten hierop voorbereiden. Het gekke is dat deze organisaties traditioneel zeer sterk gericht zijn op het advies en verkoopmoment en veel minder op de portefeuille. Dit moet gaan veranderen. In onze optiek moeten hypotheekverstrekkers veel meer middelen gaan richten op de huidige portefeuille om klanten voor te bereiden op ontwikkelingen die er aan komen (zoals de 6 en 7 jaars renteshock). Nu is er nog tijd (maar niet veel) om klanten klaar te maken. Dit mag ook worden verwacht vanuit de zorgplicht, maar financieel dienstverleners zouden het nog veel meer moeten doen vanuit overtuiging.

 

De volledige lezing en presentatie (inclusief bonusmateriaal)

Lees alles na in onderstaande lezing en presentatie. Ik heb de tekst volledig uitgeschreven zodat je niets hoeft te missen als je niet bij het congres bent geweest…….



Reacties

Op verzoek van Erwin wil ik graag de volledig uitgeschreven tekst printen maar ik zie 'm niet staan. Kijk ik niet goed? Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet,
Gerda de Jong


Geef een reactie