Plaatsing in een verpleeghuis ingrijpende gebeurtenis voor oudere en mantelzorger
Zorginstelling Envida wil het plaatsingsproces verbeteren. Een optimaal plaatsingsproces zorgt voor een lagere stressbeleving in een hectische periode. Benieuwd naar de beleving van client en mantelzorger in uw instelling? Neem contact op!
Benieuwd hoe uw zorginstelling de beleving van cliënt en mantelzorger kan verbeteren?
Sleutelmomenten zijn in de grafiek weergegeven:

Drie succesfactoren die beleving positief beïnvloeden
Met het inzicht in de beleving van cliënt en mantelzorger kan het plaatsingsproces worden verbeterd. De drie meest belangrijke succesfactoren die uit het onderzoek naar boven kwamen:
1. Zorg voor persoonlijk contact en goede afstemming binnen de zorginstelling:
Envida is vertrouwd door wijkzorg. Cliënten waarderen één aanspreekpunt zowel tijdens intake als persoonlijke aandacht tijdens opnamedag.
2. Meer tijd voorafgaand aan - en hulp bij besluitvorming rond opname
Cliënten moeten snel beslissen wanneer er plek is. Help cliënten door meer tijd te geven om te beslissen en cliënten al vroeg een goed beeld te geven van de locatie.
3. Zorg voor een proactieve houding naar client en mantelzorger tijdens de wachtperiode
Benader cliënten proactief over de wachtlijst status
Hoe ziet het kwalitatieve onderzoek eruit?
- Het chronologische plaatsingsproces en de beleving van cliënt en mantelzorger zijn in kaart gebracht.
- De emotionele beleving is in kaart gebracht d.m.v. diepte interviews met 14 interviews met cliënt/mantelzorgers.
Download de one-pager hier:
Ook meer inzicht in de beleving van client en mantelzorger rondom het plaatsingsproces? Neem contact op met Leonie Braskamp.