Is schuldhulpverlening klaar voor de nieuwe, digitale werkelijkheid?
Recent begeleidden we een sessie met schuldhulpverleners en sociaal raadslieden, met behulp van een van de vele hulpmiddelen voor videobellen. De sessie kwam hortend en stotend op gang. Sommige hulpverleners hadden geen camera op hun laptop. Anderen hadden een beperkte wifi-verbinding. Toen we eenmaal gestart waren, kwam op tafel hoe lastig het is om op afstand de klant te helpen. Bijvoorbeeld met het invullen van de DigiD, voor het ophalen van klantgegevens of voor het aanvragen van toeslagen. In de oude situatie logde de klant dan op de laptop van de hulpverlener in, met zijn eigen DigiD. Maar op afstand werkt dat niet. Dat je ook met schermdelen zou kunnen werken om hetzelfde effect te bereiken was niet bekend. Bovendien waren er veel vragen over veiligheid. En tegelijkertijd bleek dat er hulpverleners waren die belangrijke formulieren via Whatsapp naar hun eigen telefoon laten sturen! Natuurlijk gaat dat niet overal zo, maar samen met alle andere signalen zette dit mij wel aan het denken.